Página personal de Pablo Fernandez-Berrocal

La Universidad de Málaga no es responsable del contenido de esta página ni de las que se incluyan a partir de ella.

En blanco

Pablo Fernández-Berrocal

Perfil.

Universidad
Malaga

Puesto
Profesor Titular

Doctor
en Psicología desde 1991

Investigacíon

Emocion y cognicion

Inteligencia Emocional

Razonamiento

Laboratory Home Page

Inteligencia emocional

Docencia

 

 

 

Test de Inteligencia Emocional

TMMS-24

 

Pablo Fernández Berrocal
Departamento de Psicología Básica

Universidad de Málaga

Campus Teatinos s/n
29071 Malaga Spain

 

Phone: (34) 952 131086
Fax: (34) 952 132621

berrocal@uma.es
  

The program of research conducted in my laboratory concerns two general issues in psychology: (a) the psychological significance and function of human moods and emotions and (b) the application of principles derived from research in social/personality psychology to the promotion of health protective behaviors.

My research program on mood and emotion is focused on the psychological consequences of feeling states. The goal is to specify the processes by which affect influences thought and action. I view emotions as organizing processes that enable individuals to think and behave adaptively. This perspective can be contrasted with a more traditional one that sees affect as a disorganized interruption of mental activity that must be minimized or controlled. A conceptual model called Emotional Intelligence provides the framework that unifies our work. This perspective emphasizes the strategies that people learn in order to appraise and express their emotions accurately, understand the feelings of other people, regulate their emotions and the feelings of other people, and use emotion to motivate, plan, and achieve in life.


Libros:

· Fernández Berrocal, P., y Santamaría, C.  (2001).  Manual práctico de psicología del pensamiento. Barcelona: Ariel/ Planeta.

· Fernández-Berrocal, P y Ramos-Díaz, N. S. (Eds). (2002). Corazones Inteligentes. Barcelona: Kairós. .

· Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2002). El autocontrol emocional. Málaga: Editorial Arguval.

Journal Articles:

· Fernández-Berrocal, P. y Ramos Díaz, N. (1999). Investigaciones empíricas en el ámbito de la Inteligencia Emocional. Ansiedad y Estrés, 6, 2-3.

· Fernández-Berrocal, P., Ramos, N., y Orozco, F. (2000). Inteligencia emocional y estado depresivo durante el embarazo. Toko-Ginecología Práctica, 59, 1-5.

· Fernández-Berrocal, P. y Ramos Díaz, N. (2001). Inteligencia Emocional, supresión crónica de pensamientos y ajuste psicológico. Boletín de Psicología, 70, 79-95.

· Fernández-Berrocal, P., Salovey, P., Vera, A., Ramos, N., y Extremera, N. (2001). Cultura, inteligencia emocional percibida y ajuste emocional: un estudio preliminar. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 4,  1-15.

· Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2002). Relation of perceived emotional intelligence and health-related quality of life in middle-aged women. Psychological Report, 91, 47-59.

· Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6.

· Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N.  (2003). Inteligencia emocional y depresión. Encuentros en Psicología Social, 1, 251-254.

· Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2003). ¿En qué piensan las mujeres para tener un peor ajuste emocional? Encuentros en Psicología Social, 1, 255-259.

· Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. y Durán, A. (2003). Inteligencia emocional y burnout en profesores. Encuentros en Psicología Social, 1, 260-265.

· Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional: Métodos de evaluación en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 1-12.

· Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2003). Educar la inteligencia emocional. Tamadaba, 6, 4-5.

· Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo: hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación.

 

Psicología del Pensamiento

Inteligencia Emocional