|
Current and previous Full-time Appointment. Puestos
docentes desempeñados:
-
- Professor of Marketing, School of Business (since 1996)
-
- Associate Professor (1984-1996)
-
- Assistant Professor (1975-1984)
-
- Fullbright Scholar, School of Business Indiana University (1983-1984).
Education. Educación:
-
- Doctor of Economics. University of Málaga, 1979.
-
- Licenciado en Economicas, Empresa. University of Málaga, 1974.
-
- Participant in the International Management Course. Syracuse University.
May- July 1982.
-
- Participant in Workshop and Conferences organized by AMA and other International
and National Organizations.
Profesional Service. Servicio profesional:
-
- Vice-Dean for Economics Affairs, School of Business. 1981-1983.
-
- Dean and Vice-Dean Official Association of Economits of Malaga and Province
(1985-1989).
-
- General Secretary of Costa del Sol Tourism Board (1977-1989).
-
- Coordinator Erasmus Program of European Union and Cofounder of European
Business Studies Network with 20 European Universities. (1977- )
-
- Co-Director of PHARE European Union Program in Tourism (1996- )
-
- President Andalucia Marketing Professors Asociation (1998-)
Consultation. Consultación:
-
- Business Advisor Costa del Sol Hotel Association (1985- ).
-
- Consultant and Coordinator of Programs. Escuela Oficial de Turismo (Madrid)
(1996-).
-
- Consultant for Regional Goverment, Chamber of Commerce and Local Business.
Publications. Publicaciones:
Books. Libros:
-
- Técnicas de Comercialización Internacional (Málaga,
University Press, 1983).
-
- Marketing Turístico y los Costes Directos (Colección Meridiano,
Málaga, 1984).
-
- Mirando al Mercado. Plan de Negocios. Co-autor (Bic-Euronova, Málaga,
1996).
-
- Análisis del Grado de Satisfacción del Turista en Marbella
a través del Modelo Rasch (CEDMA,Malaga,1999).
Chapters of Books and Contribution to Edited Collections.
Capítulos de libros y contribución a libros editados:
-
- El Diseño del Producto y la Fijación de Precios (Book:
Gerencia Hotelera. Editorial Asociación Nacional de Directores de
Hotel. Madrid. 1986).
-
- El Producto Turístico Cubano (Book: Turismo. Conventions Bureau.
La Habana. 1988).
-
- Spanish Economy: Situation and Corporate Strategies in the European Single
Market (Book: The Impact of 1992 on European Economies with Special Attention
to Industrial Change. Palermo University Press, 1989).
-
- Turismo, Calidad de Vida y Marketing (Book: Empresa. Ed. Edinford. Málaga,
1992).
-
- Análisis del Menu de un Restaurante a través del Boston
Consulting Group (Book: Temas Actuales de Marketing. Ed. El Monte. Sevilla.
1993).
-
- The Company Faced with Enviromental Considerations (Book: Adaptación
de la Empresa en un Sistema en Transacción. AEDEM y EXVERT. Bucarest,
1994).
-
- El Análisis Importancia-Adecuación y su aplicación
al Marketing Turístico (Book: Marketing. ESIC. Madrid, 1994).
-
- El Yield-Management una Innovación en el Marketing Hotelero. (Book:
Marketing y Nuevas Tecnologías. ESIC. Madrid, 1995).
-
- Innovación en la Enseñanza del Marketing: Book: Innovación
Educativa en la Universidad. ICE. Málaga University Press, 1995).
-
- La Imagen en Turismo (Book: ¿España un País Turísticamente
Avanzado?. Instituto de Estudios Turísticos. Madrid, 1995).
-
- El Lanzamiento del Modelo Renault-Clio en España. Caso (Book:
Casos de Marketing. McGraw-Hill. Madrid, 1995).
-
- Caso. "Estrategias de Marketing para una Empresa de Servicios. Hotel
Byblos". (Book. Marketing. W.J. Stanton, M.J. Etzel. B-J- Walker. McGraw-HIll.
México, 1996).
-
- La Cuota de Mercado de la Costa del Sol Como Indicador de Competitividad
(Book: El Sector Turístico en la Provincia de Málaga. Colegio
de Economistas de Málaga, 1996).
-
- The Ecosystem in Tourism (Contribution to Mini-Festcrift Book in Honor
to Prof. H. Thorelli, Indiana University, 1992).
-
- Technical Consultant of the Book: Calidad de Servicio. A la Conquista
del Cliente. J. Horovit. McGraw-Hill. Madrid, 1991).
-
- Adaptación a las Nuevas Demandas (Book: Historia de la Costa del
Sol. Diario SUR. Málaga, 1997).
-
- Plan de Marketing Turístico (Book: Turismo. Universidad Jaume
I Press. Castellón, 2000)
Articles. Artículos:
-
- El Marketing de los Servicios Turísticos y la Formulación
del Producto. Cuadernos de Económicas y Empresariales, nº 8.
Abril.
-
- La Decisión de Compra del Turista Consumidor. Estudios Turísticos.
Otoño, 1983.
-
- La Definición de una Estrategia Comercial en las Empresas Turísticas
Andaluzas. Revista de Estudios Regionales. Vol. VI. Mayo-Junio, 1985.
-
- Los Factores Invisibles en el Marketing de Servicios. Actas del II Encuentro
de Profesores de Marketing. Valencia, 1990.
-
- Las Nuevas Tendencias de los Consumidores-Turistas. Estudios sobre Consumo,
nº 23. Abril, 1992.
-
- Marketing para Jóvenes: Prioridad de los años 90. Cuadernos
de Económicas y Empresariales, nº 24. Enero-Junio, 1993.
-
- Spanish Tourist Resorts: New Initiatives. Revue de Tourisme de la International
Association of Scientific Experts in Tourism. (AIESST). Marzo, 1995.
Conferences and Lectures. Conferencias y seminarios:
-
Many Conferences in Congress and Seminares had been presented.
-
Training in hotels, for executives and employees, in USA,Italia,Polonia,
Brasil,Dominican Republic,Suecia,Cuba, Venezuela, Spain about Tourism Marketing,Marketing
and Customer Care
Member of Asociations. Miembro de asociaciones:
-
A.M.A. (American Marketing Association).
-
A.I.E.S.T. (Asociaione Internacionale d'Experts Scientifiques du Tourism.
-
B.A.L.A.S. (Bussines American Latin Americans Schools)
-
T.T.R.A. , (Travel Tourism Research Association, etc.
-
A.E.C.I.T. (Asociación Española de Científicos en
Turismo )
Awards Premios:
-
Bronze Medal of the Son American Revolution Assotiation (USA)
-
Gold Medal of the Colegio de la Economistas de Málaga
-
Honorary Citezen of the City of Indianapolis (USA)
|
|